• Mezinárodní památník obětem II. světové války Most

  • Mezinárodní památník obětem II. světové války Most

  • Mezinárodní památník obětem II. světové války Most

  • Mezinárodní památník obětem II. světové války Most

Otevření expozice

Videa

M1 Flyers Vest byla neprůstřelná vesta, kterou používaly posádky amerických bombardérů během druhé světové války. Vesta se skládala ze tří kusů, každý s malými, dvoupalcovými proužky manganové oceli zapuštěnými pod nylon. Uvedené kusy měly tloušťku 1 mm. Jeho účelem bylo chránit členy posádky bombardéru před střepinami o nízké rychlosti, které často prorážely boky letadel prolétajících protivzdušnou obranou.

 

Po analýze bylo zjištěno, že 36 % členů posádky, kteří vestu neměli, bylo zabito a dalších 69 % bylo zraněno. S vestou počet obětí klesl na 18 % zabitých a 13 % zraněných. Díky osobní zkušenosti a zkušenostem, které vyprávěli kolegové z posádky, se většina amerických bombardérů nakonec rozhodla přijmout vestu, navzdory její hmotnosti 7 kilogramů, 11 kilogramů v kombinaci s odbavovací plochou M3 Flyers.

 

Zadní strana vesty byla původně zamýšlena být vyrobena z lnu, i když se ukázalo, že to nebylo k dispozici, a až do jejího pozdějšího nahrazení nylonem se používala bavlna. Jednou z nejdůležitějších vlastností vesty byl její červený rychloupínací jazýček umístěný na přední straně vesty. Zatažením by se vesta úplně uvolnila, což by personálu umožnilo rychle odhodit svou těžkou vestu a vypadnout z letadla. Aby se však předešlo vyčerpání, bylo běžné oblékat si vestu pouze tehdy, když se letadlo dostalo pod palbu.
Vesta M1 Flyers začala svou historii v roce 1942 po vydání podobného designu pro posádky bombardérů RAF létajících nad německým územím. Tyto exempláře byly příliš těžké a příliš nepohyblivé pro zvláště stísněné letouny RAF a byly proto vyřazeny z provozu.

 

Plukovník Malcolm C. Grow, hlavní chirurg 8. letecké armády USA si všiml, že mnoha ranám, které léčil, se dalo snadno předejít, což ho přivedlo k vytvoření designu M1. Za svou práci byl krátce poté vyznamenán řádem Legion of Merit. Letecká vesta M1 byla oficiálně přijata americkým armádním letectvem jako standardní vybavení 5. října 1943. Od té doby bylo do července 1945 vyrobeno 338 780 vest M1 spolu s dalšími 95 919 vestami M2.

 

Exponát byl nalezen na místě havárie čtyřmotorového bombardéru B – 17G Flying Fortress u obce Křížatky v Krušných horách a získán od Svatopluka Vyvážila.

 

f